X
تبلیغات
فرجه
قالب وبلاگ

فرجه
بسم الله الرحمن الرحیم 
نويسندگان
لینک دوستان
چت باکس


این مطلب برگرفته از مقاله "روش جذر گیری سال سوم راهنمایی" جناب آقای حافظی نسب  است.

در این مقاله سعی شده است تا به بررسی  جذر اعداد به روشی که در پایه سوم راهنمایی گفته شده بپردازیم و برای ان دلیل و برهانی بیابیم.

در تصویر زیر به دو صورت حاصل جذر 3749 را بدست آورده ایم.


در تصویر 1 با روشی که در کتاب سوم راهنمایی گفته شده حاصل جذر 3749 را بدست اورده ایم. ولی در تصویر 2 قصد داریم  در این روش تغیراتی ایجاد کنیم. اگر از سمت راست عدد 3749 را  دو رقم ، دو رقم جدا کنیم متوجه می شویم که حاصل جذر عددی دو رقمی خواهد بود که  اولین عدد آن رقم 6 خواهد بود که چون در مرتبه دهگان قرار دارد. به جای نوشتن عدد 6 ، عدد 60 را می نویسیم. مجذور 60 یعنی 3600 را زیر عدد 3749 می نویسیم و از هم کم می کنیم. سپس مانند تصویر  1 عدد 60 را دو برابر می کنیم. ولی به قسمت * تصویر 2 توجه کنید. این قسمت هیچ تفاوتی با روشی که کتاب اشاره کرده نمی کند. فقط به جای 121 نوشته شده 1+120 .

حال ببینیم با عدد 3749 چه کردیم؟


همان طور که مشاهده کردید در این روش جذر گرفتن از بسط دو جمله ای زیر استفاده شده است.


حال می خواهیم با استفاده از این بسط ریشه دوم عدد 50000 را با تقریب کمتر از یک بدست آوریم.


با استفاده از این فرایند قادر خواهیم بود ریشه سوم ، چهارم و ... را نیز محاسبه کنیم.

ولی هنوز این سوال باقی است که چرا در امتحان جذر باید دو برابر جذر به اضافه یک از باقیمانده ی جذر بزرگتر باشد؟

برای مطالعه اصل این مقاله به سایت گروه ریاضی استان خراسان جنوبی مراجعه فرمایید


موضوعات مرتبط: آموزش، مقالات
[ 91/04/27 ] [ 13:57 ] [ م.بیگی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

سلام
من سعی دارم در اینجا مجموعه ای از مطالبی که برای یک معلم ریاضی در سر کلاس مورد استفاده قرار میگیرد رو جمع آوری کنم.
امکانات وب
Online User